Kam se dostanou spálené kalorie? – Dech

3.2. 2020Michal Chlapec173x0

Dechu se věnuji už přes 2 roky. Kamarád Dominik mi, při mých náročných životních chvílích, ukázal jednu metodu, která mě dokázala posílit v těžkých, stresových situacích a zároveň zlepšit moji výkonnost. Byla to známá metoda Wima Hofa. Od té doby jsem se začal zajímat hlouběji o dech, dechová cvičení a jej dopad na život.

Dnes se pokusím přiblížit spojení hubnutí a dechu a nastínit i naší práci s dechem ve Fitness Therapy.

Asi si říkáte, co má dech společného z hubnutím…. Ehm…. No ….Vlastně docela mnoho. Tělo funguje jako celek a neměli bychom se speciallizovat jen na jednu z jeho částí.

Pojďme si nejdříve přiblížit, jak se stane, že se nám tuk uloží jako tuková buňka. Pokusím se to, co možná nejvíce zjednodušit, abychom se mohli věnovali tématu.

Pokud zrovna nejste breathariáni (lidé živící se pouze energií ze světla a vzduchu), potřebujete ke svému životu energii. Energii do těla můžeme dostat v podobě jídla či pití. Asi jste už slyšeli o makroživinách jako jsou sacharidy, bílkoviny a tuky. Tyto makroživiny pro nás představují energii a měříme je v kaloriích (kCal). Oproti tomu naše tělo nějakou energii potřebuje spotřebovat a nám tedy záleží na jakémsi poměru mezi těmito dvěmi veličinami. Pokud počet přijatých kalorií převládá nad počtem spotřebovaných, kolují v těle a čekají na spotřebování v různých podobách (glukóza, glykogen, atd.) Pokud se stane, že se přijatá kalorie nestihne spotřebovat v podobě energie, tak se uloží jako tuková buňka v našem těle. Klasika. To všichni známe.

Jak se tedy tukové buňky zbavit? Potřebujeme jí “spálit”.

Když se tedy zvýší naše pohybová aktivita a dochází nám všechny zásoby energie (ATP, glukóza v krvi, glykogen ze svalu), tak nastupuje energie z tukových buněk. Tuková buňka se potřebuje rozložit na jednodušší formu. Tedy se rozštěpí a krom energie vzniká také odpadní látka. Odpadní látka z tukové buňky je oxid uhličitý. (Zde se dostáváme k dechu)

Ve škole jste se všichni učili, že vdechujeme kyslík (O2) a vydechujeme oxid uhličitý (CO2). To je jednoduché. Zjednodušeně nám nádech pomáhá využívat přijatou energii (jídlo) v podobě pohybu. Výdech napomáhá se zbavovat odpadu, které naše tělo produkuje.

Cože, takže já nehubnu tak, že se vypotím?

Ano hubneš, ale jenom částečně. Odpadní látky se také vážou na vodu a krom pocení je i vymočíme. Důležitá část tohoto článku ale je, že drtivou většinu tuku VYDECHNEM z těla pryč. Přibližně dechem odejde z těla 84% “spálených kalorií” a 16% ve formě vody (moč, pot).

Tím přícházíme k technice dýchání. Dýchání je nenápadnou avšak podstatnou částí našeho života. Kdo dokáže žít bez dechu ať mi napíše email sem:”stefan@fitnesstherapy.cz

Druhy dýchání:

Co jsem vypozoroval, většina lidí ví, že chlapy dýchají spíše do břicha a ženy do hrudníku. Hlavně si prosím vás z těchto informací neberte to, že byste to tak měli dělat. Ať jsi muž, žena, holka nebo kluk měl bys využívat plný dech, který začíná hezky od břicha přes všechny směry hrudníku až po klíční kost. Nemusíš vždycky využívat celou kapacitu, ale parkrát za den bys to měl procvičit, alespoň na 10 hlubokých nádechů a výdechů. Na konci najdeš pár dechových cvičení.

Jak tedy dýchat, abych mohl začít hubnout?

Jednoduše potřebujeme zefektivnit tvůj dech celkově, ale především se zaměřit na výdech. Když si teď uvědomíš svůj dech, tak si asi všimneš, že spotřebováváš energii při nádechu. Při výdechu odpočíváš a výdech se děje sám. Já bych těď chtěl, aby ses na konci tvého výdechu pokusil vyfouknout ještě o trochu více. (Nepřeháněj to) V tu chvíli se zapojí tvoje výdechové svaly a extra nahromaděný oxid uhličitý může jít také ven. Představ si, jak kdybys využíval třeba jen 50% tvé celkové kapacity plic, ale jen někde uprostřed. To znamená od 25% do 75%. Vrchních 25% nenedechneš a spodních 25% nevydechneš. Procentuální rodzdělení může být různé. Nicméně doufám, že si pochopil mou pointu.

Kroky k efektivnějšímu dechu a dechu k hubnutí.

  • Nauč se dýchat do břicha
  • Nauč se dýchat do hrudníku (dopředu)
  • Nauč se dýchat do hrudníku (dostran)
  • Nauč se dýchat do bederní části zad
  • Nauč se dýchat do oblasti klíční kosti
  • Nauč se nadechnout od spodu přes všechny směry hrudníku až po klíční kost
  • Nauč se vydechnout od klíční kosti přes všechny směry až po břicho.
  • Nauč se nadechnout 100%
  • Nauč se vydechnout 100%

Aplikuj na svůj životní stereotyp maximální a minimální dechy 2x denně, 10 opakování třeba ráno a večer.

Pokus se zaměřit na aktivní výdech.

Tip: Dechové cvičení na uklidnění těla a mysli (4-7-8)

Najdi si nějaký pravidelný rytmus. Může to být třeba vteřinovka na hodinách nebo tlukot tvého srdce.

  • Nadechuj na 4
  • Zadrž dech na 7
  • Vydechuj na 8

Na tohle jsem před spaním do 2 min tuhej.

U nás ve Fitness Therapy se toto snažíme naučit všechny. Soustředíme techniku dýchání hlavně v programu “Management váhy”, ale i na skupinovce SBW, kde dýchání tvoří celých prvních 10 minut lekce a pak nás doprovází ke spojení dechu s pohybem jako je vývojový dřep, výpad, klik atd.

Pokud bys chtěl kdykoliv něco probrat máme vstupní konzultace ZDARMA a moc rádi ti pomůžeme. 🙂

Autor článku: Štefan Sulák

https://www.fitnesstherapy.cz/

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.