Kloubní výživa – základní informace

10.9. 2019Michal Chlapec378x0

Víme jak na zdravé klouby?

Nejrizikovější oblastí ve které se vyskytuje nejčastější množsví obtíží spojené s bolestí kloubů je bezesporu sport, nebo kondiční a rekreační pohybová aktivita. Každý aktivní sportovec svojí pohybovou aktivitou klouby zatěžuje. Jedná se o přirozený stav, který se bez opotřebení nikdy neobejde. Řádná regenerace ve formě spánku, vyváženého jídelníčku a vhodně zvoleného strečinku tyto obtíže zmírňují a tvoří efektivní prevenci. Pokud nastane narušení těchto regeneračních procedur může nastat vznik problémů a s tím nastoupit první příznak bolesti kloubů.

Klouby se mohou opotřebovat mnoha způsoby. Jednoduchým shrnutím můžeme opotřebení kloubu rozdělit na opotřebení mechanické (vlivem pohybové aktivity), opotřebení genetické (vlivem genetické dědičnosti), opotřebení nedostatkem regenerace (vlivem nedostatku důležitých živin a nástrojů zvyšující celkovou regeneraci organismu).

Mechanické opotřebení

V případě nástupu bolestí kloubů spojené se zvyšujícím se fyzickým zatížením je nejvhodnější strategií zvýšit přísun důležitých látek, které celkově urychlují regenerační pochody v organismu. Dalším krokem je přizpůsobit pohybovou aktivitu tak, aby nezatěžovala nadále postížené klouby a tím se urychlila jejich regenerace. Užíváním doplňků stravy se specificky sestavenou formulou pro podporu regeneraci kloubů je v tomto případě dostačujicí. Užívání by mělo být v prvních týdnech intenzivnější a postupem času se dávky snižují na udržovací fáze, tj například 1x denně.

Genetické opotřebení

V případě nástupu vrozených a genetických onemocnění jako jsou artrózy, artritidy, DNA aj. , je nejvhodnější strategií zvýšit přísun důležitých látek podporující zdravý stav kloubů a šlach. Užíváním výživových doplňků zaměřené na výživu kloubů by se mělo stát důležitou součástí běžné výživy. Užívání by mělo probíhat intenzivně a strategicky tak, aby byl organismus schopen zvrátit a nebo zmírnit aktuální problém.

Opotřebení vlivem nedostatečné regenerace

V tomto případě je nutné zaměřit se na nástroje sloužící k urychlení celkové regenerace. Delší doba spánku, rozmanitý jídelníček, správně zvolený pohyb. Pro urychlení regenerace se nárazově užívají výživové preparáty s výšim obsahem vitamínů, minerálů a látek podporující celkovou regeneraci kloubů a šlach.

Jak by měla kloubní výživa vypadat a co by měla obsahovat

Výživových preparátu se na trhu vyskytuje mnoho a i přesto jsou spotřebitelé často klamáni umělou reklamou, která garantuje nejkvalitnější účinek. Pro nejdnoduší výběr mezi těmito produkty je nutné zaměřit se na složení a obsah konkrétních látek, které se často opakují a v mnoha případech se produkt od produktu vůbec neliší.

Prášek nebo tablety?

Jako u všech výživových produktů rozdíl mezi práškem a tobolkou/tabletou je pouze jeho čistota, množství, cena a někdy zanedbatelný nástup účinku. Prášek má od tabletových forem pouze jednu nevýhodu a to je jeho specifická chuť, která se pomocí tobolky snadno obejde. Tím se dostáváme k dalšímu možnému negativu, kdy se prášek zbytečně obarvuje a ochucuje umělými sladidly, kvůli dané příchuti. Výhodou prášku je určitě cena, kdy prášek vychází vždy mnohem výhodněji, než produkt tabletový/tobolkovaný. U některých tablet se mohou používat méně atraktivní pojiva, které pak ve výsledku také nepřináši z hlediska zdraví žádné benefity.

Je tedy nutné vybírat podle toho, co nám vyhovuje. Pokud máte v umyslu ušetřit a snesete výraznou chuť (ty jsou někdy dost specifické) je vhodné vybírat práškové formy, které nebudou nadměrně ochucovány umělými přísadami a budou cenově mnohem zajímavější. Jestliže jste v chuti vybíraví určitě využijte tabletové/tobolkové formy, které splňují právě tento účel – zamezit surovině kontaktovat chuťové receptory. Cenově se tablety pohybují vždy výrazně výš a je nutné si obsah tablet přepočítávat na obsah kupovaného prášku (pro šťouraly).

Tekuté nápoje?

Tekuté formy často deklarují lepší a rychlejší vstřebatelnost a ve výsledku mnohem intenzivnější účinek. To je samozřejmě pouze reklamní trik výrobců. Tekuté formy jsou často konzervované, protože ve výrobě existují určitá pravidla (zákonem stanovena), které neumožňují výrobci tekutovou formu v láhvi pouze naplnit a prodat. Jde o prevenci proti tvorbě nežádoucích faktorů, které by mohly ohrozit zdraví spotřebitele.

Tekutá forma je tedy obohacena konzervativní látkou, nebo látkami, které se většinou používají chemické (jsou levnější a stabilnější) a ty mohou mít negativní vliv na zdraví. Jejich účinek postihuje především zdraví střevní mikroflóry a narušuje její obranyschopnost. V porovnání s práškovou, či tabletou formou můžeme tedy říct, že tekutá forma v lahvi může být méně vhodou volbou. Ne vždy musí produkt přicházet ve výrobě do kontaktu s umělými konzervanty, ale v tomto směru mluvíme o mnohem nákladnější technologii, kterou výrobci určitě nevyhledávají, protože výsledná produkt je pak na trhu hůře prodeje schopný vzhledem ke své ceně.

Obsah surovin?

Ať už je kloubní výživa užívána v prášku, tobolkách, tabletách, nebo tekuté formě, je rozhodující obsah surovin. Existuje řada surovin, které svým účinkem dokážou pozitvině ovlivňovat výživu kloubů, šlach a svalů. Tyto suroviny můžeme rozdělit na hlavní a vedlejší složky kloubní výživy. Do hlavních složek patří především kolagen, glukosaminchondroitin, tedy složky, které jsou klíčové pro výživu kloubů a šlach. Do vedlejších složek řadíme především různé aminokyseliny, vitamínymínerály, které podporují, nebo umocňují syntézu a regeneraci hlavních složek a nebo se zapojují do důležitých biochemických procesů, které mají vliv na celkovou výživu kloubů.

Hlavní složky kloubní výživy

Kolagen

je nejdůležitější a nejúčinnější složkou kloubní výživy, Tvoří důležitou bílkovinnou složku šlachy a kloubu. Jeho struktura se nejvíce podobá stavbě tkáně kloubů a šlach a má schopnost stimulovat jejich obnovu, má tedy hlavní efekt na výstavbu nové pojivé tkáně. Novotvorba kolagenu je klíčovou podmínkou pro zabudování vápníku do tkáně. Novotvorbu pojivové tkáně (kolagenu) stimuluje vitaminu C. Při jeho nedostatku se zhoršují podmínky pro novotvorbu a to je jeden z důsledku špatného zabudování vápniku do tkáně. Proto běžné užívání samostatného vápníku nemusí být vždy efektivním řešení při výživě kloubů.

Denní nutná dávka kolagenu se pohybuje kolem 10 g.

Glukosamin

je stavební látkou pro tvorbu vazivové tkáně. Spojuje kolagenová vlákna, stimuluje buňky (chondrocyty) k tvorbě nové tkáně (proteoglykany- základní stavební složky chrupavky), má antikatabolické účinky (zabraňuje rozpadu) ve vazivové tkáni. Má protizánětlivé účinky. Nástup účinků je poměrně pomalý (až po 2 – 4 týdnech), ale i po vysazení efekt přetrvává až čtvrt roku. Nemělo by zbytečně docházet k přerušování příjmu, protože přerušovaný příjem odstraňuje spíše pouze bolest, ale trvalý nepřerušovaný příjem má vliv i na obnovu poškozené tkáně. Užívání zpomaluje rozvoj a vznik degenerativních změn chrupavky, což ocení především sportovci.

Denní doporučované dávky se pohybují okolo 1500 – 1600 mg. 

Další složky kloubní výživy

Metylsulfonylmetan (MSM)

Není typickou látkou pro tvorbu vazivové tkáně. Obsahuje však velké množství síry, která je pro tvorbu tkáně nutná (sirné aminokyseliny). Zvyšuje imunitu a omezuje záněty. Snižuje viskozitu krve a zlepšuje její průtok vlásečnicemi a tím zlepšuje i přívod živin. Je nutno důrazně upozornit na nevhodnost kombinace MSM s léky s kyselinou acetylsalicylovou nebo nesteriodní antirevmatika, jako například s účinnými látkami diklofenak, ibuprofen, naproxen. Tyto léky jsou oblíbené právě pro tlumení bolestí kloubů. Jejich kombinace s MSM při opakovaném pravidelném podávání může způsobit poruchy krve a srdečně – cévního systému.

Opatrnost je nutná také při používání léků a jiných doplňků stravy sloužících k „ředění krve“, protože účinek může být zesílen až k nežádoucí samovolné krvácivosti z nosu a podobně. To může nastat například v kombinaci s niacinem (vitamin B3), které se často používají společně do sportovních ,,nakopávačů“. Zákon nenařizuje na výše uvedená rizika upozorňovat, což může být někdy zneužito tvrzením o možné kombinaci s léky. Další důležité upozornění během užívání této látky je kombinace MSM + ALKOHOL! Způsobuje zvýšení tlaku, roztažení cév až zrudnutí pokožky, přetrvávající i několik hodin. Tento trik se dá využívat například během soutěžního vystoupení ve fitness a kulturistice, když je požadovaná maximální žilnatost během vystoupení, nicméně opilé soutěžící může ovlivňovat alkoho

Naopak jeho účinek na podporu prokrvení se může využít zejména pro podporu účinnosti dalších preparátů sloužících k prokrvení, jako je například arginin, zmíněný niacin, gingko a podobně. V případě těchto kombinací je nutno začínat s malými dávkami, protože zejména v kombinaci s alkoholem může dojít ke značnému zvýšení tlaku a prokrvení. V praxi je tedy používání MSM vhodné zejména asi 30-60 minut před sportovním výkonem a ihned po něm pro podporu sportovního výkonu a následnou regeneraci s vynikajícími účinky. U starších osob je MSM vhodný jako prevence infarktu zejména ráno (krev je nejhustší) a v chladném období. Při stresových situacích (fyzická zátěž) a psychicky náročné situace také mohou krev výrazně zahušťovat. MSM se rovněž osvědčil na zvyšování potence, společně se zvýšeným příjmem tekutin, případně i sodíku a jiných ,,prokrvovacích látek“.

Vitamin C a E

tyto vitamíny silně podporují a převážně umocňují účinek hlavních složek a tím přispívají k omezení rozvoji, nebo vzniku degeneračních procesů kloubů a šlach. Kromě toho se vitamin C účastní syntézy novotvorby kolagenu, která je nesmírně důležitá pro zabudování vápníku do tkáně.

Extrakt zeleného čaje

Zelený čaj dokáže přiznivě ovlivňovat cévy a pomáhá jejich rozšiřování, vrací jim pružnost a chrání je před sklerotizací. Je skvělým pomocníkem v oblasti termoregulace lidského těla, kdy organismu napomáhá v letních období snižovat teplotu těla a v zimních období naoapk svojí teplu navyšovat. Zlepšuje krevní oběh a pomáhá snižovat svalovou únavu po fyzické aktivitě. V boji proti bolestem kloubů se tedy používá převážně jako doplňěk schopný efektivně prokrvit tkáně a zahřát klouby.

Všeobecné dávkování

Pro dosažení maximálního efektu výživy kloubu a šlachy nehraje roli celková dávka, ale častý příjem. Vazivová tkáň kloubů a šlach není vyživována krevními vlásečnicemi, ale pouhou difúzí (prolínáním) z okolní tkáně. Aby v okolní tkáni byl dostatek živin, je nutné doplňky stravy s účinými složkami příjímat v malých dávkách a často, nejlépe každé 2 – 3 hodiny.

Nejvhodnějším řešením je rozmíchat denní dávku těchto surovin do velké lahve a mít jí celý den k dispozici. Pravidelným popíjením během dne pak efektivně dodáváme složky nutné k efektivnímu vyživení kloubů a šlach.

Autor článku: Michal Chlapec

https://www.freshprotein.cz/klouby/comflex/

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.